Culturele Werkplaats Geleen smacht naar groen licht van de gemeente

Door Paul Dolhain, 27/11/2019, De Limburger

Ze staan al jaren in de startblokken om in de oude Augustinusschool een culturele werkplaats te laten herrijzen. Theater Karroessel en Heemkundevereniging Geleen hebben alleen nog groen licht nodig van de gemeente.

Jos Roes (links) en Ad Hoogenboom voor het pand waar Theater Karroessel en Heemkundevereniging Geleen in gehuisvest zijn. Afbeelding: ERMINDO ARMINO

Dat Theater Karroessel en Heemkundevereniging Geleen in de oude Augustinusschool in de Jupiterstraat een gezamenlijke ingang hebben is kenmerkend. In het linker gedeelte is Theater Karroessel gehuisvest in de theaterzaal en het café, het rechtergedeelte is toebedeeld aan de heemkundevereniging. Zij hebben twee klaslokalen tot hun beschikking. „Waar we elkaar van dienst kunnen zijn doen we dat. Zo vergaderen wij wel eens in hun lokalen en houden zij wel eens een lezing in onze theaterzaal”, vertelt Jos Roes, secretaris van Stichting Theater Karroessel.

Floreren
Beide instanties floreren. Waar de Karroessel met maar liefst tachtig vrijwilligers actief is om jaarlijks vijftig voorstellingen te realiseren, groeit de vijftig vrijwilligers tellende heemkundevereniging ook nog steeds. De teller staat inmiddels op 510 leden.

Daarnaast maken ook gastverenigingen gebruik van het theater, evenals het onlangs opgerichte 50-plussers koor Podium Plus dat met 150 leden inmiddels een wachtlijst heeft. Verder zijn er regelmatig exposities. Het is dus dringen geblazen in het pand waar beide al sinds 1995 zijn gehuisvest.

Verhuizen
Maar de populariteit begint haar tol te eisen. „Wij zouden graag de twee lokalen van de heemkunde willen betrekken”, zegt Roes. „En daar hebben wij in principe geen enkel probleem mee”, vertelt voorzitter Ad Hoogenboom van de heemkundevereniging. „Maar pas wanneer wij de lokalen op zolder kunnen gaan gebruiken.”

Daar zit de crux. Het pand kent namelijk meer ruimtes dan er nu gebruikt worden. Deze bevinden zich deels op zolder en in het deel van gebouw waar vroeger kinderopvang Bambini zat. „Daar zouden wij graag heen willen verhuizen, maar we wachten op toestemming van de gemeente.”

Strategisch pand
Die ruimtes moeten eerst door de gemeente worden vrijgegeven. Daarvoor moet het gebouw benoemd worden tot een zogeheten ‘strategisch pand’. Zolang dat niet het geval is, zou de gemeente het pand zelfs kunnen verkopen. „Dan zouden we moeten vertrekken, dus zonder zekerheid gaan wij niet verhuizen”, zegt Hoogenboom. Verder heeft de vereniging twee jaar geleden de status ‘gemeentelijk monument’ aangevraagd om eventuele afbraak te voorkomen. Ook daarover is nog geen besluit genomen.

Accommodatiebeleid
„Nu is het niet zo dat de gemeente niet coöperatief is”, zegt Roes. „We hebben onlangs nog gesproken met wethouder Geilen. Hij zei dat de bestemming van dit pand deel uitmaakt van het accommodatiebeleid. Daar wordt voorlopig nog geen beslissing over genomen.”

Dat de gemeente meedenkt is ook zichtbaar in het pand. Zo is de huidige expositie te zien in twee lokalen die in bruikleen zijn van de gemeente. Het wordt oogluikend toegestaan. „Onze commissies staan al in de startblokken”, vult Roes aan. „We zouden het liefst zo snel mogelijk willen toegroeien naar een Culturele Werkplaats in Geleen.”

Oplossing
Het is dus wachten op de besluitvorming rond het accommodatiebeleid. Al is er wel nog een snellere oplossing laat een woordvoerder van de gemeente weten: „Het grootste deel van de huur wordt nu gesubsidieerd. We kunnen de gesubsidieerde accommodatie niet zomaar uitbreiden, tenzij de partijen daarvoor de kostprijs willen betalen.”