Heemkunde BeleefTUIN

Op basis van het maquette-ontwerp van de ‘nieuwe’ Heemkunde Beleef TUIN, ontworpen door Nic Smeets van TuinDigitaal Geleen, zal in afzienbare tijd begonnen worden met de aanleg van dit unieke project.

Op initiatief van de HVG zal het project onder begeleiding van Nic Smeets worden uitgevoerd in samenwerking met Jeroen Klinkers van Klinkers Hoveniersbedrijf Geleen. De reeds aangemelde vrijwilligersgroep zal onder leiding van Wil Ramaekers zo spoedig mogelijk aan de slag gaan, rekening houdende met de Covid19 maatregelen.

De ‘Heemkunde Beleef TUIN’ zal met deze voorlopige werknaam uitgevoerd worden:

• De ingang van de TUIN is gemarkeerd met het logo van Heemkundevereniging Geleen in gestapelde trottoirtegels die een kruidenspiraal uitbeelden.
  • De thema’s zijn gebaseerd op ‘oude gebruiken’ zoals de kroedwösj en worden er symbolische cijfers toegepast.
  • De kranspergola staat bij voorbeeld voor nr. 1 (monade) met een knipoog naar jaartallen.
  • Van de ‘Limburgse Vlaai’ waarvan een groot exemplaar wordt uitgebeeld met de daadwerkelijke struiken en planten van producten die voor de bereiding gebruikt worden.
  • Om het geheel compleet te maken worden de gewassen t.b.v. dranken zoals streekbier, wijn en kruidenbitters toegepast en Limburgse fruitrassen.
  • Onder en rond de monumentale lindeboom worden een aantal gezellige zitjes gecreëerd.

De TUIN kan nog verder worden ingevuld. Het is de bedoeling dat onder andere enkele bijzondere en antieke grafmonumenten en een Romeinse sarcofaag krijgen hier nog een plek krijgen.

Kortom, wanneer alles is gerealiseerd in de komende periode 2021/2022 zal er een ware Beleef TUIN toegevoegd zijn aan het Heemkunde gebouw aan de Jupiterstraat in Geleen.

Vrijwilligers voor dit unieke project kunnen zich nog aansluiten, door een e-mail te sturen naar info@heemkunde-geleen.nl of tijdens onze openingstijden Jupiterstraat 35a.

Voor de de 3D animatie van de Tuin klik hier.