Gelaens Stripboek

UITVERKOCHT

Stripboek over Oud-Geleen in de Tweede Wereldoorlog.

De in Daniken onder Geleen geboren en opgroeide Martin Ruijters is een groot deel van zijn leven tekenleraar geweest aan de Ambachtsschool in Sittard. In zijn vrije tijd trok Martin er vaak op uit om schetsen te maken voor zijn schilderijen en tekeningen. Daarvan heeft hij er op zijn zolderkamer meer dan honderd geproduceerd.

Zijn zoon Marcel bleek ook over artistieke talenten en is nu een nationaal bekende striptekenaar. Deze leerde zijn vader ook de kneepjes van het striptekenen en dat bracht Martin Ruijters op het idee om zijn jeugdherinneringen op deze wijze op papier te zetten.

Drie verhalen van historische gebeurtenissen zijn op initiatief van  Heemkundevereniging Geleen in een kleurrijk magazine bijeen gebracht en in een beperkte oplage uitgegeven. Deze stripverhalen gaan over gebeurtenissen rond Oud-Geleen in oorlogstijd met de titels “Wo ist der Bahnhof”, “Wae zeet geer dan” en “De patsj van Teun” over Teunie Dekkers. Deze laatste was een zeer bekend figuur in Oud-Geleen.

Nog enkele boeken te koop
“Bevried!” is voor leden voor € 5,00 en niet leden voor € 7,00 verkrijgbaar bij Heemkundevereniging Geleen, Jupiterstraat 35a, 6161 XD Geleen. Wil je het stripboek bezorgd hebben maak dan € 9,00 of € 11,00 over, (dit is dan inclusief € 4,00 verzendkosten) op NL12 RABO 0116083328 t.n.v. Heemkundevereniging Geleen. Stuur dan een e-mail met naam, adres, postcode en woonplaats naar info@heemkunde-geleen.nl.

Tot en met 4 december is er tijdens onze openingstijden ook een expositie te bekijken met o.a. werken van Martin Ruijters, die zeer de moeite waard is. Entree is een vrije gave.