Expositie

Van 2 maart tot en met 4 mei 2024: Expositie Waereldsjtadburgers, portrette van Gelaense luuj, deel 2.

Het begrip “Waereldsjtad” heeft Geleen te danken aan het liedje van Jean Savelkoul “Gelaen dat wurt ein waereldsjtad” uit 1948. Een gevolg was het feit dat er een boulevard werd aangelegd met moderne winkels zoals Schunck en V&D, er een voor die tijd enorm stadion was gebouwd en hoogbouw verscheen. Men had de pretentie een wereldstad te worden.

Uit 150 genomineerde Geleners met ieder een eigen verdienste voor de Waereldsjtad zijn in totaal 30 mensen voor het voetlicht gebracht, zowel inmiddels overleden als nog levende personen.

Een groot aantal markante mensen is inmiddels overleden, maar ook zij hebben hun steentje bijgedragen aan het imago van “de Waereldsjtad”. Zij hebben als sporter, verenigingsmens, bestuurder, kunstenaar, carnavalist, medicus, verzetsmens of vanwege hun economische bijdrage Geleen op de kaart gezet.

Benieuwd? Breng een bezoek tijdens onze vaste openingstijden Maandag en donderdag van 14.00-16.30 uur, dinsdag 19.00-20.00 uur en de eerste zaterdag van de maand 9.30-12.00 uur.

De tentoonstelling wordt vervolmaakt met een expositie over het mijnverleden en speciaal de Staatsmijn Maurits.

Coördinator is Jean Habets.

Entree:
Leden gratis.
Aan niet-leden vragen we een vrijwillige bijdrage.

Voor groepen kan op afspraak een bezoek gepland worden.
Voor onze arrangementen stuur een e-mail naar: info@heemkunde-geleen.nl